OVER SAM
Organisatietalent, met oog voor detail. Structuurjunkie; houdt van overzicht en efficiëntie. Neemt haar verantwoordelijkheid, ziet altijd een oplossing. Enorm goede team player met passie voor sporten.
ONS VERHAAL
In september 2016 is SAM Assistants opgericht. Het idee om wat te starten, ontstond in 2008 al. Eerst wat werkervaring op doen, leek ons verstandig. Zodat we beter konden bepalen wat we nu samen precies wilden gaan doen.
Hard werken
We zijn opgegroeid in de landelijke contreien van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse vallei. Vanaf haar 15e werkte Janine op zaterdagen al bij een slager. Jolanda startte op haar 14e bij de bakker van een supermarkt. Lange dagen werken mocht toen nog als je die leeftijd had… Lekker even je handen uit de mouwen, klanten vriendelijk helpen, schoonmaken. Het was hard werken en dat allemaal voor nog geen 5 gulden per uur (voor de jongeren onder ons, dat is ongeveer € 2,50).
Schoevers
Een paar jaar later ontmoette we elkaar voor het eerst bij het bruisende nachtleven van de plattelandsjongeren. Het klikte meteen en snel groeide er een vriendschap. Beide gingen studeren aan Hogeschool Schoevers. Terwijl Janine ontdekte dat bedrijfsorganisatie en economie vakken waren die haar lagen, had Jolanda meer interesse in de vakken van marketing, communicatie en bedrijfspsychologie. Een mooie aanvulling op elkaar, zo is gebleken.
Eerste baan én het leven dat volgt
Na wat stages en een succesvolle afronding van de opleiding, was een baan zo gevonden. Janine startte bij een groot schildersbedrijf als secretaresse en Jolanda als secretaresse van een verkoopafdeling bij een industrieel bedrijf. In de tussentijd waren we ons aan het losmaken van het reguliere leventje dat kwam na het studeren, zoals hoe dat gebruikelijk is in onze omgeving (studeren, trouwen, kids). Vrij zijn, de wereld ontdekken, leuke dingen doen, nieuwe studies oppakken en met niemand rekening hoeven te houden. Dat was onze lifestyle.
Jamaica
Na wat mooie banen (zie onze LinkedIn profielen) besloten we beide als zelfstandig ondernemer verder te gaan. Een paar jaar later hebben we onze droom gerealiseerd: in 2016 zijn we SAM Assistants gestart. De ideeën hiervoor werden concreter tijdens onze vakantie naar Jamaica.
Het land in de Caraïben waar we samen naartoe zijn geweest. Het heeft ons veel gebracht, qua vriendschap en zeker ook de wijze (zakelijke) lessen die wij bij de locals hebben mogen leren én in de praktijk gebracht zien worden:
- Er zijn geen problemen, alleen maar situaties. En voor elke situatie is een oplossing.
- Focus je op één ding tegelijk, en doe dat dan ook goed
- Tijd is je grootste vijand; geniet, beleef, en kijk niet op de klok
- Niet onbelangrijk: regen noemen ze daar ‘liquid sunshine’
Als ondernemer is het soms lastig om je alleen nog maar te focussen op oplossingen als je door de drukte niet altijd de oplossing meer ziet.
Meer verdienen mét assistent
Focussen op één ding én het hebben van genoeg tijd? Dat is als ondernemer een uitdaging. Ondernemers met een goede assistent hebben meer focus, zijn productiever en houden meer tijd en ruimte in het hoofd om in oplossingen te denken en grote lijnen uit te zetten. Als het goed is, verdien je meer mét assistent dan zonder. Wij weten dit niet alleen uit ervaring, ook uit diverse onderzoeken blijkt dat focus op de juiste dingen cruciaal is voor succes. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat als een ondernemer mét een assistent werkt, dit zowel zakelijk als privé alleen maar voordelen heeft.
De route naar SAM
De weg die wij hebben bewandeld de afgelopen jaren, draagt bij aan het succes van SAM Assistants. Onze werkervaring die wij als jonge meiden al opdeden bij de slager en de bakker, komt ten goede aan onze werk drive. Onze inzichten door onze werkervaring, reizen en het zelfstandig ondernemerschap, nemen we mee in SAM Assistants.
Zoveel ondernemers lopen vast in de organisatorische werkzaamheden waar ze niet direct hun brood mee verdienen, ze verliezen de lol in het ondernemen, vergeten waarom ze ondernemer zijn geworden. Ze willen van A naar B met hun organisatie, hebben daar een visie over en een strategie, maar weten niet meer waar te beginnen. En vaak heeft dat ook negatieve uitwerkingen op het leven naast je werk of invloed op de gezondheid. Wij willen ondernemers hier graag bij helpen door op een laagdrempelige manier ondersteuning aan te bieden die flexibel is in te zetten.
Ook wij hebben ondernemersstruggles
We maken ze zelf ook mee; de ondernemersstruggles. Vlak na het starten van SAM Assistants in 2016, was Janine zwanger. En niet lang daarna Jolanda ook. Ga dan maar even een bedrijf verder uitbouwen. Het werd mede daardoor een uiterste noodzaak om slimmer te werken áán SAM, en niet alleen maar ín SAM als wij ons doel wilden halen om van SAM Assistants een professionele organisatie te maken.
Professionaliseringsslag SAM Assistants, mogelijk mét een SAM Assistant
We hebben het afgelopen jaar een professionaliseringsslag gemaakt in onze systemen, een SAM assistant aangenomen die óns ondersteunt en een team met SAM Assistants opgebouwd om onze klanten te ondersteunen. Dit betekent dat wij zelf minder focus hoeven te leggen op de dagelijkse taken en meer tijd over houden om in persoonlijk contact te blijven met onze klanten. Dát wat wij leuk vinden en waar we energie van krijgen. Zonder een assistent was ons dit zeker niet gelukt. ‘Practice what you preach’ gaat in ons geval dus zeker op!
Wij zijn er dan ook van overtuigd dat SAM Assistants ook wat voor jou kan betekenen. Of je nu MKB’er, ZZP’er, manager of eigenaar bent. Laten we samen sparren over de dingen die jij graag zou uitbesteden, vertel ons over de dromen die je hebt, zakelijk en privé. Wij helpen je om die te realiseren.
Heb jij een tijdelijk vraagstuk voor een SAM Assistant, neem dan contact met ons op of laat je gegevens achter in het contactformulier. Dan nemen wij met jou contact op.