Menu

Krijg meer gedaan op een dag

Om iets te realiseren, moet je nog altijd dingen gaan doen. Soms lijkt het erop alsof dat vergeten wordt in het werkzame leven. Er wordt heel wat tijd geknoeid aan praten in vergaderingen en brainstormsessies, het social media afstruinen en 20 keer op een dag door de mailbox scrollen. Iedereen is te druk, maar als je aan het einde van de dag vraagt wat er is gerealiseerd, kunnen er weinig hier met een tevreden gevoel antwoord op geven. Als de balans doorslaat naar druk zijn met van alles in plaats van gericht dingen te doen, dan gaat er veel kostbare tijd verloren en komen er van al die ontstane ideeën in vergaderingen en brainstormsessies maar weinig terecht.  

Aan de slag met doen
Als externe kracht worden wij ingezet bij meerdere bedrijven om voor de ondernemer of directie dingen in het bedrijf te gaan regelen, organiseren, in kaart te brengen, kortom: wij pakken acties op en gaan aan de slag met vooral ‘doen’. 

Nu is het écht anders als je als externe kracht wordt ingezet voor een bepaald project dat moet worden opgepakt. Doordat je ‘nieuw’ binnenkomt, kijk je anders tegen dingen aan dan als je al een paar jaar ergens werkt. Je kijkt naar de juiste oplossing voor datgene wat de ondernemer, onze klant, van je vraagt. Het gaat om het resultaat dat telt.

Wat veel van de ondernemers waar wij mee werken ons vertellen, is dat zij zouden willen dat iedereen in hun organisatie net zo productief is als wij van SAM. Aan deze ondernemers geven wij vijf tips mee om aan te geven hoe wij dat aanpakken, zodat ze zelf kunnen nadenken over hoe dit in de organisatie te stimuleren.  

Deze tips willen wij graag met jullie delen: 

  1. Stop met vergaderen en start met communiceren
    Als wij tegen een probleem aan lopen, dan bespreken we dit direct met de betrokkenen. We wachten niet met het oplossen tot een volgende mogelijkheid als een vergadering of bijeenkomst. Loesje zegt niet voor niets ‘communiceren stopt, waar vergaderen begint’.  
  2. Stop met mailen, start met praten 
    Als er dan toch zo graag gepraat wordt, waarom sturen we dan zo vaak een e-mail? Zelfs naar collega’s die een bureau naast je zitten? Wij verbazen ons over de mailcultuur die er in sommige organisaties heerst. Als wij iets willen bereiken, lopen we even langs bij diegene of we bellen. Voor veel medewerkers is dit dan een verrassing, want dat zijn ze niet gewend. We lopen dan ook best wel eens tegen iemand aan die weerstand heeft, maar als je in normale toon uitlegt waarvoor komt, is eigenlijk iedereen wel bereidt om met je mee te denken.
    Wij houden altijd als stelregel aan: als ik langer dan 10 seconden moet nadenken over het typen van een e-mail, dan moet ik het mondeling gaan communiceren (per telefoon of liever nog face to face). Als jij er al over na moet denken over hoe je iets formuleert in een mail; dan is de kans heel groot dat de boodschap ook vraagtekens gaat opleveren bij degenen die de mail ontvangen. Er ontstaat miscommunicatie en dat levert een hoop vertraging op (en soms ook narigheid). 
  3. Leer een verbetermentaliteit aan
    Vraag jezelf af bij alles wat je doet: is het slim om het zo te doen? Moet ik iemand anders erbij betrekken? En spreek iemand ook aan als hij of zij iets niet nakomt. Niet beschuldigend, maar vraag naar de status. Het boek The Four Tendencies is erg interessant voor als je meer wilt weten over hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen in actie gaan komen.
  4. Kijk aan het einde van de dag terug naar wat is gerealiseerd
    De woorden ‘passie’, ‘succesvol’ vliegen je om de oren, maar vergeet niet dat je altijd nog gewoon dingen moet doen, om iets te realiseren en te bereiken. Soms ook dingen die niet je ‘passie’ zijn. Laat je dus niet misleiden door wat er in de (sociale) media wordt voorgeschoteld. Alle strubbelingen en saaie taken laat men niet zien, terwijl iedereen die iets heeft bereikt, hier ook mee te maken heeft gehad.  
    Noem daarom elke dag minimaal 2 positieve dingen waar je aan hebt gewerkt. Dat stimuleert je om alleen nog maar bezig te gaan met de juiste dingen. En als je de juiste dingen doet, haal je ook voldoening uit je werk. Soms moet je elke dag (saaie) kleine dingen doen, om uiteindelijk iets groots te presteren.  
  5. Houd het simpel 
    We praten met zijn allen altijd heel graag over hoe iets beter kan en daar worden dan afspraken over gemaakt. Maar zodra dat gesprek voorbij is, verschuiven die afspraken als prio 2 naar de achtergrond, omdat de dagelijkse zaken meer aandacht vragen. Of we maken dingen zo onnodig moeilijk, waardoor men niet meer weet waar te beginnen.
    Dus gebruik je nuchtere en boerenverstand en houd het simpel. Knip grote activiteiten op in kleine activiteiten en doe elke dag tot aan de deadline een activiteit. 
    Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!